Formalności związane ze ślubem

Formalności związane ze ślubem
4

Coraz więcej przyszłych Młodych Par decyduje się na ślub konkordatowy, czyli rozwiązanie łączące w sobie ceremonię kościelną i akt prawny. Do roku 1998 osobno brano ślub cywilny i ślub kościelny, teraz natomiast rzadko się to zdarza. Co innego w przypadku gdy para decyduje się tylko na ślub cywilny. Niezależnie jednak od wyboru, w każdym przypadku czekają na Was formalności, których niestety nie można pominąć.

formalności związane ze ślubemŚlub konkordatowy tak jak i sam ślub kościelny nadal zawierany jest w parafii, do której należy przyszła Panna Młoda. Istnieje oczywiście opcja pobrania się w zupełnie innym kościele, do którego nie należy żadne z przyszłych małżonków, jednak w takim przypadku będziecie potrzebować tak zwanej licencji, czyli zgody od proboszczów swoich parafii.

Jeśli już wybraliście miejsce Waszego ślubu to teraz czeka Was wizyta w kancelarii parafialnej. Dobrze jeśli wybierzecie się tam przynajmniej na minimum trzy miesiące przed ślubem, aby wszystko na spokojnie załatwić. Co należy wziąć ze sobą? Przede wszystkim będziecie potrzebować świadectwa chrztu oraz świadectwa bierzmowania, które otrzymacie w swoich kancelariach parafialnych gdzie przyjmowaliście te sakramenty. Dokumenty te są ważne trzy miesiące więc jeśli np. w parafii, w której chcecie brać ślub byliście również bierzmowani, ale już chrzczeni w innej to mimo że taki odpis musieliście wówczas przynieść to i tak musicie udać się po dokument jeszcze raz z uwagi właśnie na jego krótki okres ważności. W kancelarii parafialnej zostaniecie również poproszeni o zaświadczenie z kursu przedmałżeńskiego oraz z poradni rodzinnej. Dokumenty te możecie donieść później. Poza wymienionymi dokumentami będziecie również poproszeni o dowody osobiste i na podstawie wszystkich przedłożonych zaświadczeń kościelny urzędnik sporządzi tak zwany protokół przedślubny, a także rozpisze zapowiedzi przedślubne. Będą one wygłaszane przez dwa tygodnie zarówno w parafii przyszłej Panny Młodej jak i przyszłego Pana Młodego i to do Was należy powiadomienie o tym swoje parafie.

Następnym krokiem jest wizyta w Urzędzie Stanu Cywilnego, którą wystarczy zaplanować na mniej niż trzy miesiące przed ślubem. Musicie ze sobą zabrać dowody osobiste oraz skrócone akty urodzenia (taki dokument dostaniecie również w USC). W przypadku, gdy jesteś wdową lub wdowcem musisz przedłożyć akt zgonu współmałżonka. Urzędnik zadaje kilka formalnych pytań jak np. stan cywilny, czy posiadane wykształcenie. Najważniejszym jednak pytaniem jest to jakie nazwisko przyjmuje żona i jakie będą nosiły dzieci przyszłych małżonków. Będziecie także poproszeniu o podpisanie oświadczenia, że nie posiadacie wiedzy o istnieniu żadnych okoliczności, które mogłyby wykluczyć możliwość zawarcia małżeństwa. Jako dokument otrzymacie właśnie takie zaświadczenie o braku przeciwwskazań, które musicie dostarczyć do kancelarii parafialnej. Dokument ten, jak większość, jest ważna tylko przez kwartał.

formalności związane ze ślubem

źródło: google.pl

Na tydzień przed ślubem ponownie musicie udać się do parafii, w której bierzecie ślub aby przedłożyć brakujące dokumenty jak uzyskane w Urzędzie Stanu Cywilnego zaświadczenie o braku okoliczności wykluczających zawarcie związku małżeńskiego. Dodatkowo, jeśli jeszcze tego nie uczyniliście, musicie wręczyć poświadczenie odbycia kursu przedmałżeńskiego i spotkań w poradni rodzinnej, a także potwierdzenie odczytania zapowiedzi w Waszych parafiach.

Ostanie dni przed ślubem to dość gorączkowa atmosfera, ale musicie wówczas pamiętać jeszcze o dostarczeniu do parafii, w której bierzecie ślub, zaświadczeń o odbytych spowiedziach przedślubnych.

W dniu ślubu wraz ze świadkami zostaniecie poproszeni o podpisanie ostatniej już formalności, czyli zgody na skutki cywilno-prawne małżeństwa konkordatowego.

Po ślubie macie czas na ochłonięcie od nadmiaru emocji, zaś Kościół ma obowiązek w ciągu pięciu dni przesłać do Urzędu Stanu Cywilnego komplet dokumentów, na których podstawie ten sporządza akt ślubu. Wy zaś po około dwóch tygodniach możecie odwiedzić USC w celu odebrania skróconych aktów małżeństwa, które będą potrzebne z kolei jako dokument składany przy wnioskowaniu o nowy dowód osobisty, o ile któreś z Was decyduje się na zmianę nazwiska na współmałżonka lub dwuczłonowe. Zła wiadomość jest taka, że na zmianę dokumentu tożsamości macie tylko dwa tygodnie, dobra zaś jest taka że wymiana nic nie kosztuje.

A teraz koszty. O ile opłaty w kościele są dobrowolne i z reguły jest to "co łaska" (chociaż wychodzi ona często wyższa niż wszystkie pozostałe) to stałe opłaty czekają nas w przypadku innych formalności związanych ze ślubem. I tak: opłata skarbowa to około 80 zł, opłata za wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego to koszt rzędu 22 zł, a opłata za wydanie odpisu zupełnego to koszt 33 zł. Pierwsze trzy odpisy aktu małżeństwa nie kosztują nic, za czwarty musicie zapłacić 10 zł.

Jak widzicie formalności związane ze ślubem do najłatwiejszych nie należą i trzeba liczyć się z tym, że trzeba będzie trochę pochodzić. Jeśli jednak jesteście dobrze zorganizowani i w odpowiednim czasie zaczniecie wszystko załatwiać to nie sprawi Wam to żadnych problemów.